Czy alkohol sabotuje Twoje odchudzanie?

Kiedy próbujesz schudnąć, standardowa rada “spożywaj mniej kalorii niż spalasz” nadal w dużej mierze ma zastosowanie, ale nie wszystkie kalorie są sobie równe, jeśli chodzi o wpływ na Twoje ciało.

Na przykład, 300 kalorii brokułów będzie mieć inny wpływ na poziom cukru we krwi i reakcji metabolizmu niż 300 kalorii ciasta.

Ale co powiesz na 300 kalorii pochodzących z piwa, wina lub innego alkoholowego trunku? Jak się okazuje, alkohol ma również specyficzny, unikalny wpływ na organizm – a niektóre z tych efektów mogą utrudniać utratę wagi lub jej utrzymanie.

Jeśli starasz się trzymać zdrowej diety, nie podjadasz, a także regularnie ćwiczysz, a mimo to efekty są ledwo zauważalne, to może czas zastanowić się gdzie popełniasz błąd. Czasami jeden szczegół może zaważyć na powodzeniu odchudzania lub porażce. Dziś przyjrzymy się wpływie alkoholu na nasz organizm w kontekście gubienia kilogramów.

Jak alkohol wpływa na organizm?

Kto nie lubi wypić orzeźwiającego mojito czy piwa rzemieślniczego, jest to w zupełności normalne przy okazji spotkań towarzyskich. Jednakże trzeba mieć świadomość, że alkohol nie wyświadcza organizmowi żadnych przysług. Nawet czerwone wino, które ma służyć zdrowiu układu krwionośnego, jest obecnie poddawane wątpliwościom (https://www.health.harvard.edu/blog/is-red-wine-good-actually-for-your-heart-2018021913285).

Alkohol ma wiele szkodliwych skutków dla różnych aspektów naszego organizmu. Przykładowo na krótką metę może wpływać na wydajność mięśni, ponieważ alkohol hamuje wchłanianie wapnia przez komórki mięśniowe, co może prowadzić do skurczów.

Bez względu na rodzaj napoju, alkohol sam w sobie jest środkiem rozszerzającym naczynia krwionośne, dlatego też większość ludzi ma tendencję do odczuwania ciepła, gdy piją. Jak na ironię, temperatura twojego ciała obniża się, nawet jeśli czujesz odwrotnie. Ponadto, działanie moczopędne alkoholu może zwiększyć odwodnienie, co ma wpływ na wszystkie organy i układy organizmu, w tym na trawienie.

Ale skutek spożywania alkoholu, który jest najbardziej związany z Twoją wagą jest związany z wątrobą. Dokładnie rzecz ujmując, chodzi o wpływ alkoholu na zdolność wątroby do przetwarzania cukru, jak również sposób, w jaki blokuje wchłanianie składników odżywczych ogólnie. Co więcej, alkohol może obniżyć zdolność do efektywnego spalania kalorii.

Alkohol ma większą gęstość kalorii niż wiele innych źródeł energii. A sposób, w jaki blokuje spalanie kalorii, może być również powodem wielu niepowodzeń w zakresie odchudzania.

Efekty uboczny spożywania alkoholu

Oprócz specyficznych mechanizmów fizycznych powodowanych przez alkohol, mogą wystąpić również skutki uboczne. Każdy, kto zboczył z trasy do domu, aby zjeść kebaba czy inny rodzaj fast-foodu, po zamknięciu baru dobrze o tym wie – picie alkoholu obniża zahamowania, może zmienić sposób, w jaki normalnie kontrolujesz swoje odżywianie.

Alkohol może również zmienić Twój sen, szczególnie jego jakość i głębokość snu, który działa regenerująco dla naszego organizmu. Może to być szczególnie wyraźne, jeśli wypijesz drinka w niewielkim odstępie od snu.

Według National Sleep Foundation (NSF) szacuje się, że aż 20% Amerykanów pije alkohol, aby szybciej zasnąć. Chociaż sam alkohol może przyspieszyć senność, ma on tendencję do sabotowania jakości ogólnego snu. To dlatego, że może przerywać Twój rytm dobowy, blokować fazę REM i pogłębiać problemy z oddychaniem.

Gdy twój sen jest niskiej jakość, to może mieć wpływ na wydajność organizmu – co niewątpliwie przekłada się na efektywność chociażby treningu. Jest tendencja wśród ludzi, nawet jeśli nie są na kacu, mogą pominąć trening na rzecz nadrobienia naprawczego snu. Ale jeśli wieczór przyniesie kolejną rundę picia, z mniejszym wyborem jedzenia i gorszą jakością snu, możesz zostać złapany w pułapkę, która powstrzymuje cię przed osiągnięciem założonych celów.

Więcej na temat wpływu snu na odchudzanie możesz przeczytać tutaj.

Znajdź równowagę

Pomimo negatywnych skutków, jakie może mieć picie, większość ekspertów w dziedzinie zdrowia, nie sugeruje, że trzeba zrezygnować z alkoholu, aby schudnąć. To umiar jest kluczowy.

Sugerują oni jednak, że jeśli utrata masy ciała ulegnie zahamowaniu – lub masz inne problemy zdrowotne, które mogą być związane ze spożywaniem alkoholu, takie jak niski poziom energii lub słaby sen – warto spróbować odstawić alkohol na minimum tydzień, a nawet miesiąc, aby przekonać się, jak nie picie alkoholu może na ciebie wpłynąć. Dla niektórych może to wznowić utratę wagi i pomóc w utrzymaniu zdrowszych nawyków dietetycznych i wytrwaniu w systematyczności ćwiczeń fizycznych.

Zrobienie sobie przerwy w piciu jest często bardziej pomocne niż po prostu przejście na opcję niskosłodzoną lub niskokaloryczną. A kiedy zdecydujesz się zacząć od nowa, zwróć uwagę na to, jak to na Ciebie wpływa.

Spójrz szerzej na swoje nawyki

Jedną z ważnych informacji jest to, że jeśli starałeś się ograniczyć spożycie alkoholu, a nie było to możliwe, możesz mieć głębszy problem niż kontrola wagi. W takim przypadku należy rozważyć zwrócenie się do specjalisty, który może pomóc w tym temacie.

Nawet jeśli masz pewność, że alkohol nie stanowi problemu, poświęć trochę czasu na uświadomienie sobie, jak dużo pijesz, co może pomóc w utrzymaniu dobrej kondycji, a także w odchudzaniu i utrzymaniu wagi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *