Poznaj zalety chodzenia

Spacer jest świetny dla utraty wagi, ale korzyści wykraczają daleko poza tę jedną zaletę – od większej energii i lepszego nastroju do złagodzenia stresu, zwiększenia kreatywności i wiele więcej.

Kilka z tych nieocenionych plusów spacerowania wymieniliśmy poniżej, więc jeśli jeszcze nie jesteś przekonany do ruszenia się z domu to musisz to przeczytać – zobaczysz, że było warto 😊

efekty codziennego chodzenia

Szczęście

Bez względu na to, czy chcesz poprawić sobie dzień, czy życie, spacer może poprawić ci humor – szczególnie gdy wychodzisz na zewnątrz, jak wynika z badań opublikowanych w American Journal of Preventive Medicine. Uczestnicy badania, którzy spędzili średnio 150 minut na umiarkowanym wysiłku fizycznym (golf, tenis, zajęcia z aerobiku, pływanie lub taniec) lub 200 minut na spacerze co tydzień, odnotowali wyższy poziom energii, lepsze zdrowie emocjonalne i barwniejsze życie towarzyskie.

Kreatywność

Bez względu na to, czy potrzebujesz rozwiązania problemu w pracy, czy też szukasz inspiracji do podjęcia się nowych zadań, spacer sprawia, że twoja kreatywność rozwija się we wszystkich obszarach. Jedno z badań Uniwersytetu Stanforda wykazało, że chodzenie może zwiększyć wydajność kreatywności o 60 procent. Dlatego warto czasami odejść na kilkanaście minut od biurka, aby wrócić ze zdwojoną siłą.

Zmagasz się z astmą? To Ci pomoże

Nie musisz unikać ćwiczeń, jeśli doświadczyłeś astmy wywołanej ćwiczeniami. Musisz tylko znaleźć odpowiednie ćwiczenia w odpowiednich warunkach. Amerykańskie Kolegium Alergii, Astmy i Immunologii twierdzi, że chodzenie pieszo, pływanie, golf i jazda na rowerze w celach rekreacyjnych, daje mniejsze prawdopodobieństwo, aby podrażnić drogi oddechowe. Mówiąc bardziej ogólnie, szukaj zajęć, które możesz robić w ciepłą pogodę i które nie wymagają dużej wytrzymałości. Pamiętaj też, że Twoje ciało zawsze podpowie co jest dla niego najlepsze.

Metabolizm na maksa

Zespół metaboliczny – zwiększone ciśnienie krwi/cholesterolu, wysoki poziomu cukru we krwi i tłuszczu wokół talii – jest jednym z najgorszych skutków ubocznych naszego siedzącego trybu życia. Sygnalizuje on cukrzycę, choroby serca, a nawet wczesną śmierć. Mamy jednak staromodne lekarstwo na tę współczesną chorobę: ćwiczenia fizyczne. Jedno z badań opublikowanych w Nigerian Medical Journal wykazało, że prawdopodobieństwo wystąpienia zespołu metabolicznego zmniejszyło się o 29 procent po prostu przez chodzenie przez godzinę dziennie. Jak widać czasami najprostsze rozwiązania są bardzo skuteczne.

Lepszy sen

Solidne osiem godzin drzemania w nocy to jedna z najważniejszych rzeczy, jakie możesz zrobić dla swojego zdrowia. Ale czasami łatwiej to powiedzieć niż zrobić. Na szczęście szybki spacer może być wszystkim, czego potrzebujesz. Według fundacji Sleep Foundation naukowcy odkryli, że ludzie, którzy regularnie ćwiczyli, w tym chodzili, szybciej zasypiali, spali dłużej i mieli lepszą jakość snu niż ci, którzy wykonywali energiczne ćwiczenia lub podnosili ciężary.

Mniejszy poziom stresu

Większość z nas codziennie pływa w basenie ze stresem, co ma poważny wpływ na nasze zdrowie psychiczne i fizyczne.  Ale nauka mówi, że chodzenie jest jednym z najszybszych i najskuteczniejszych sposobów na uspokojenie się. Według Amerykańskiego Stowarzyszenia na rzecz Walki z Lękiem i Depresją (Anxiety and Depression Association of America), prosty 10-minutowy spacer może być równie skuteczny jak 45-minutowy trening w zakresie zmniejszania lęku i depresji. Poruszanie się oczyszcza organizm z kortyzolu, “hormonu stresu”, a także pomaga zatrzymać niekończący się strumień zmartwień przechodzący przez umysł.

Przeczytaj także: Czy wiesz, że chroniczny stres może prowadzić do nadwagi?

Zdrowszy mózg

Chodzenie jest też dobre dla twojego mózgu. Naukowcy z New Mexico Highlands University (NMHU) odkryli, że kiedy chodzisz, uderzenie stopy o ziemię wysyła przez tętnice fale ciśnienia, które zwiększają przepływ krwi do mózgu. Co więcej, chodzenie chroni mózg poprzez zmniejszenie ryzyka zachorowania na choroby poznawcze takie jak choroba Alzheimera i inne rodzaje demencji.

Naturalny środek przeciwbólowy

Przewlekły ból nazywany jest cichą epidemią, z którą żyje obecnie około 100 milionów Amerykanów. A jeśli jesteś jedną z tych osób walczących z codziennym bólem, ostatnią rzeczą, którą prawdopodobnie chcesz zrobić, to wstać i iść na spacer. Jednak badanie opublikowane w “Annals of Rehabilitative Medicine” wykazało, że regularne chodzenie zmniejsza chroniczny ból w dolnej części pleców u uczestników badania. Chodzenie może nie być w stanie wyleczyć przewlekłego bólu, ale może pomóc Ci lepiej sobie z nim poradzić.

Mocniejsze kości

Gęstość kości może nie być jedną z najbardziej ekscytujących korzyści zdrowotnych wynikających z chodzenia, ale jest ona ważna. Osoby z silniejszymi kośćmi unikają osteoporozy i wszystkich problemów z nią związanych, takich jak złamania, kalectwo i skurcze kręgosłupa (poważnie, można się skrócić). A najlepszym sposobem na uzyskanie silnych, zdrowych kości jest wykonywanie ćwiczeń siłowych, takich jak bieganie, taniec i, tak, chodzenie – mówi American Bone Health Association. Naukowcy odkryli, że programy chodzenia, które trwały ponad sześć miesięcy, kojarzyły się z “znaczącymi i pozytywnymi skutkami” w gęstości kości biodrowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *